2020-2021 EĞİTİM-ÖĞREİTİM YILI 10.TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI DERSİ
ŞİİR ÜNİTESİ TARAMA TESTİ
1. Araplara Türkçeyi öğretmek ve Türkçenin Arapça kadar
zengin bir dil olduğunu göstermek amacıyla yazılan ilk
Türkçe sözlüktür. Eser yalnızca bir sözlük olmayıp Türkçenin
XI. yüzyıldaki dil özelliklerini belirten, ses ve yapı bilgisine
ışık tutan bir gramer kitabı; kişi, boy ve yer adları kaynağı;
Türk tarihine, coğrafyasına, mitolojisine, folklor ve halk
edebiyatına dair zengin bilgiler içeren, aynı zamanda
dönemin tıbbı ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi veren
ansiklopedik bir eser niteliği taşımaktadır.
Bu parçada sözü edilen eserin adı ve yazarı aşağıdakilerin
hangisinde doğru verilmiştir?
A) Divan-ı Hikmet - Ahmet Yesevi
B) Kutadgu Bilig - Yusuf Has Hacip
C) Muhakemetü’l-Lugateyn - Ali Şir Nevai
D) Atabetü’l Hakayık - Edip Ahmet Yükneki
E) Divanu Lugati’t-Türk - Kaşgarlı Mahmut
Deli gönül bizim ele gidersen
Selam söyle eller bana küsmesin
Yol ırak viran bağa varırsan
Gülü solmuş bağlar bana küsmesin
2. Bu dörtlükte aşağıdakilerden hangisine örnek vardır?
A) Teşbih (Benzetme) B) Teşhis (Kişileştirme)
C) Tezat (Zıtlık) D) Telmih (Hatırlatma)
E) Tenasüp (Uygunluk)
Yene bir kereglig sözüm bar sana,
Ayayın men anı, kulak tut mana;
Söz oldur: Tekebbürni baştan salıp
Tevâzu’nı berk tut, yapuş ked ana.
Günümüz Türkçesiyle
(Yine bir gerekli sözüm var sana,
Söyleyeyim ben onu, kulak ver bana;
Söz şudur: Kendini beğenmişliği baştan atıp
tevazuyu sıkı tut, ona iyice sarıl.)
3. Atabetü’l Hakayık’tan alınmış bu dörtlükte işlenen tema
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Alçak gönüllülük B) Kibir C) Ayrılık
D) Allah aşkı E) Hayatın geçiciliği
4. Yüce dağ yeşil çimen yol olsa
Acem bahçeleri gonca gül olsa
Saçı sırma gül dudağı bal olsa
Gönül istemezse dile daş gelir.
Bu dörtlükte altı çizili söz gruplarında görülen edebî
sanat aşağıdakilerden hangisinde doğru açıklanmıştır?
A) Anlamca birbiriyle ilgili kelimeler bir arada kullanılmıştır.
B) İnsan dışındaki bir varlığa, insana ait bir özellik verilmiştir.
C) Aynı varlığa ait birbirine zıt kavramlar bir arada kullanılmıştır.
D) Bir olayın gerçek sebebi farklı ve güzel bir nedene bağlanmıştır.
E) Birbiriyle ilgili iki şeyden zayıf olan kuvvetli olana benzetilmiştir.
I II
İki dilber gördüm güller içinde Gurbette ömrüm geçecek
İkisi de nazlı cana uygundur Bir daracık yerim de yok
İsmini gizlerim diller içinde Oturup derdim dökecek
Biri nazlı kuğu biri toygundur Bir münasip yârim de yok
5.Aşağıdakilerden hangisi bu dörtlüklerin ortak özelliği değildir?
A) Uyak ve redif kullanılması
B) Hece ölçüsüyle söylenmesi
C) Çapraz kafiyeyle düzenlenmesi
D) Halk şiiri geleneğiyle söylenmesi
E) Sanatlı, ağır bir dilin tercih edilmesi
6. Kerem der ki dağ üstüne dağ olmaz
Ah çekenin yüreğinde yağ olmaz
Elin kızı gelip sana yâr olmaz
Varıp kapısına kul olmayınca
Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Ölçüsü hecedir.
B) Birimi dörtlüktür.
C) Redif kullanılmıştır.
D) Tam uyak kullanılmıştır.
E) Uyak düzeni aaab şeklindedir.
7. Dile yâr
Gör bir âfet dile yâr
Ben sana vurulmuşum
Ne istersen dile yâr
Öldür beni yaşatma
Verme beni dile yâr
Bu mâninin konusu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aşk B) Ölüm C) Ayrılık D) Buluşma E) Gurbet
8. Ok atılır kal’asından
Hak saklasın belâsından
Köroğlu’nun nârasından
Her yan gümbür gümbürlenir.
Bu parça aşağıdaki nazım biçimlerinin hangisinden alınmıştır?
A) Koşma B) Semai C) Türkü D) Mâni E) Varsağı
9. Orijinal metin Günümüz Türkçesiyle
Bilig birle âlim yokar yokladı Âlim, bilgi ile yükseldi,
Biligsizlik erni çökerdi kodı Bilgisizlik insanı aşağı düşürdü.
Bilig yind usanma bil ol hak resul Bilgiyi ara, usanma; bil ki o hak Resul
Bilig Çin’de erse siz arkang tidi İlim, Çin’de bile olsa arayınız. dedi
Atabetü’l Hakayık’tan alınan bu dizeler için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Hece ölçüsüyle yazılmıştır. B) İslami ögelerden izler vardır.
C) Bilginin önemi vurgulanmıştır. D) Uyak düzeni aaab'dir
E) Dörtlük nazım birimi kullanılmıştır.
10. Al giydim alsın diye
Mor giydim sarsın diye
İsteyene varmadım
Sevdiğim alsın diye
Bu dörtlüğün nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Türkü B) Mâni C) Koşma D) Semai E) Varsağı
11. Aşağıdaki tanımların hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Söz, söyleyiş, üslup anlamına gelen “deyiş”, halk
edebiyatında türkü, destan, nefes, tekerleme, koşma
gibi hece ölçüsüyle yazılmış şiirlerin genel adıdır.
B) Mazmun, daha çok, bir nesnenin veya bir hâlin kendisini
söylemek yerine mevcut özelliklerinden biri veya birkaçının
dolaylı bir şekilde ifade edilmesidir.
C) Cinas, edebiyat terimi olarak anlamları aynı, yazılış ve
okunuşları farklı olan kelimelerin bir arada
kullanılmasıyla yapılan söz sanatını ifade eder.
D) “Hikmet”, Ahmet Yesevi’nin İslamiyet’in esaslarını, tasavvufun
inceliklerini hece ölçüsü ve sade bir dil kullanarak
kaleme aldığı şiirlerdir.
E) Destan, toplum hayatında meydana gelen olaylar üzerine
hece ölçüsü ve koşma tarzında söylenen âşık edebiyatının
bir nazım şeklidir.
12. Aşağıdakilerden hangisi yay ayraç içinde verilen nazım
biçiminde yazılmamıştır?
A) Yürü behey Bulgar dağı B) Ben güzelim diye böyle
Senden yüce dağ olma mı Kurulma nazlım kurulma
Sen yaylanın güzelisin Evveli coşkun akıp da
Yanağına ağ olma mı Durulma nazlım durulma
(Varsağı) (Koşma)
C) Yine geldi yaz ayları D) Çarşamba’yı sel aldı
Göçeceğim şimden gerü Bir yâr sevdim el aldı
Yaz yağmuru sulu olur Keşke sevmez olaydım
Coşar, çağlar şimden gerü Elim koynumda kaldı
(Semai) (Türkü)
E) Karaca
Aldım aşkın tüfeğin
Vurdum birkaç karaca
Dünyada bir yâr sevdim
Kaşı gözü karaca (Mâni)
13. Aşağıdaki dizelerin hangisinde teşhis (kişileştirme) söz konusudur?
A) Bîmâr-ı derd-i aşk kabûl eylemez ilâç
(Aşk derdinin hastası ilaç kabul etmez.)
B) İnsân-ı kâmil olmağa sa’y eyle âdem ol
(Olgun insan olmaya çalış, adam ol.)
C) Meftûhdur erbâb-ı dile bâb-ı mahabbet
(Sevgi kapısı gönül ehline açıktır.)
D) Çıkmadun ey mâh-ı tâbân bekledük akşama dek
(Ey sevgili, bekledik akşama dek çıkmadın.)
E) Taklîd-i zâğ kebk-i hırâmânı güldürür
(Karganın taklidi, güzel salınışlı kekliği güldürür.)
14. Kaçup sahrâlara kurtuldu Mecnûn hâne kaydından
(Mecnun çöllere kaçıp ev derdinden kurtuldu.)
Bu mısradaki edebî sanatın işlevi aşağıdakilerin hangisinde doğru açıklanmıştır?
A) Cansız bir varlığa insan özelliği verilmiştir.
B) Bilinen bir olay, bir kahraman hatırlatılmıştır.
C) Aralarında ilgi bulunan sözler, bir arada kullanılmıştır.
D) Bir incelik için bilinen bir durum, bilmezlikten gelinmiştir.
E) Bir varlık, geçici olarak başka bir varlığın özelliğini almıştır.
15. Sînemde yanar nâr-ı tecellâdır bu
Tekrîm olınan âdem-i mânâdır bu
Fethinde Felâtun-ı hıred âcizdir
Dil nâmına bir nükte-i garrâdır bu
(Sinemde yanan tecelli ateşidir bu. Saygı gösterilen mana
insanıdır bu. Eflatun’u anlayıp açıklamakta akıl acizdir.
Gönül namına bir güzel nüktedir bu.)
Bu parça aşağıdaki nazım biçimlerinin hangisinden alınmıştır?
A) Rubai B) Muhammes C) Şarkı D) Murabba E) Kıta
16. Aşağıdakilerden hangisi bir gazelin matla (ilk) beytidir?
A) Var ise bir hünerün arz ile isbât eyle
Olamaz mahz-ı mübâhat bu da’vaya delil
B) Mihrin görür kemâlde her gün zevâlini
Âkil felekde câh ille mağrur olur mu hiç
C) Hâlimi arz et sabâ dildâre Allah aşkına
Sûziş-i dilden haber ver yâre Allah aşkına
D) Kâkül-i ham-der-ham-ı dildârı etdin târmâr
Eyledin uşşâkı der-zencîr-i sevdâ ey sabâ
E) Göz yum cihandan aç gözünü kendü hâlüne
Sen göz yumub açınca bu dünyâ gelür gider
17. Ben cihân-ârâ şehenşâh-ı cihân-ı ma’niyem
Sözlerün de pâdişâh-ı kâmrânîdür sözüm
(Ben mana âleminin cihanı süsleyen yüce sultanıyım.
Sözüm de bütün sözlerin bahtiyar sultanıdır.
Yukarıdaki beyit bir kasidenin hangi bölümünden alınmıştır?
A) Girizgâh B) Methiye C) Tegazzül D) Fahriye E) Dua
18. 1526 yılında İstanbul’da doğdu. Bir müezzinin oğluydu.
Çocukluğunda saraç çıraklığı yaptı. İçindeki öğrenme aşkı
ile medreselerde okudu. Büyük bir şair oldu. Padişahların
sarayına girmekle beraber, bir halk çocuğu olduğunu unutmadı.
Padişahların otoritesi ve göz kamaştırıcı makamı onu
hiçbir zaman ezmedi. O, sade ve basit bir insanın da mutlu
olabileceği ve insanlığa hizmet edebileceğine inandı. Bir
yan-dan ordu ve hükümdarların savaşlarını tantanalı
şiirlerle dile getirirken öte yandan çok ince aşk şiirleri
kaleme aldı. 1600 yılında dünyaya gözlerini kapadı.
Divan’ında yer alan Kanuni Mersiyesi onun en tanınmış
şiirlerinden biridir.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Baki B) Fuzuli C) Nedim D) Nefi E) Şeyhî
19. Arap ve Fars edebiyatlarında görülmeyen bu nazım
biçimi, divan şiirinde halk edebiyatından gelen bir tesirle
doğmuş-tur. Bent sayısı üç ile beş arasında değişir.
“miyan” veya “miyanhane” ile “nakarat” bölümlerinden
oluşur. Naili, Nedim, Şeyh Galip ve Enderunlu Vasıf bu
türün önemli temsilcileridir.
Bu parçada sözü edilen divan edebiyatı nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Rubai B) Tuyuğ C) Şarkı D) Murabba E) Terbi
20.(I) Divan şiirinde gazelin çıkış noktası olan ilk iki mısrasıyla
sonraki bütün kafiyeleri belirleyen beyit “doğuş yeri”
anlamında “matla” adını alır. (II) Gazelde “yek avaz”,
matla beytini takip eden ve ondan daha güzel olmasına
çalışılan beytin adıdır. (III) Öte yandan gazelin en güzel
beyti, “şah beyit” veya “beytül gazel” diye ayrı bir isimle
değerlendirilir. (IV) Gazelin sona erdiği beyte “kesim yeri”
anlamında “makta” adı verilmiştir. (V) Bütün beyitlerinde
aynı konunun işlendiği gazellere ise “yek-ahenk” adı
verilir.
Yukarıda numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
21. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) “Rubai” ve “kıt’a”da olduğu gibi “tuyuğ”da da mahlas kullanılmaz.
B) Yunus Emre, aruzla yazılmış şiirleri olmakla birlikte bir divan şairi değildir.
C) Beyitlerle kurulan “terciibent”te vasıta beyti, bentten bende değişiklik gösterir.
D) Dinî temaları işleyen ilahiler, divan şiirindeki tevhit ve münacatlara benzetilebilir.
E) İki beyitten başlamak şartıyla binlerce beyte varabilen mesnevide belirli bir beyit sınırlaması yoktur.
22. Gençlerin elinde geleceği kurmak için cennet kadar güzel bir vatan var.
Bu cümledeki altı çizili benzetmenin türü aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir?
A) Tam teşbih B) Teşbihibeliğ D) Açık istiare
E) Kapalı istiare C) Temsili istiare
23. Sagu Atatürk’e Ağıt
Alp Er Tunga öldi mü? Ağlayalım Atatürk’e
Isız ajun kaldı mu? Bütün dünya kan ağladı
Ödlek öçin aldı mu? Başbuğ olmuştu mülke
Emdi yürek yırtılur Geldi ecel can ağladı
(ısız: kötü, ajun: dünya, ödlek: felek, emdi: şimdi)
Aşağıdakilerin hangisi verilen dörtlüklerin ortak özelliği olamaz?
A) Ek hâlinde redif vardır. B) Yarım uyak kullanılmıştır.
C) Uyak düzeni aaab'dir. D) Kişileştirme sanatına vardır.
E) Ölen önemli kişilerin ardından söylenmiştir.
24.
I Işkıng kıldı şeydâ mini cümle âlem bildi mini
Kaygum sin sin tüni küni minge sin ok kirek sin
Ahmet Yesevi
(ışk: aşk, şeydâ: deli, min: ben, sin: sen, ok: hep
tün: gece - kün: gündüz)
II Işkun aldı benden beni bana seni gerek seni
Ben yanaram düni güni bana seni gerek seni
Yunus Emre
Aşağıdakilerin hangisi yukarıda numaralanmış parçaların ortak özelliğidir?
A) Nazım biçimi ilahidir. B) Tema din ve tasavvuftur.
C) Aruz ölçüsüyle yazılmıştır. D) Nazım birimi benttir.
E) Yabancı sözcüklere yer verilmemiştir.
25.Mesneviyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Uyak düzeni aa, ba, ca... biçimindedir.
B) Beyit sayısı, konunun işlenişine göre belirlenir.
C) Daha çok, aruz vezninin kısa kalıplarıyla yazılır.
D) Arap ve Türk edebiyatına İranlılardan geçmiştir.
E) Öyküleme gerektiren konular, bu türde işlenmiştir.
26.Aşağıdakilerden hangisi mesnevi ve kasidede ortaktır?
A) Uyak düzeni
B) Beyit sayısı
C) İşlenen konu
D) Nazım birimi
E) Fars edebiyatında ortaya çıkmaları
Tam bir kaside çeşitli bölümlerden oluşur. Bunlardan biri,
---------- bölümüdür.
27.Yukarıda verilen bilgiye göre boş bırakılan yere
aşağıdakilerden hangisi getirilemez?
A) doğa güzelliklerinden söz eden nesib ya da teşbib
B) asıl konuya girişi sağlamak için yazılan girizgah
C) kasidenin sunulduğu kişinin övüldüğü methiye
D) şairin kendisini övdüğü dizelerden oluşan fahriye
E) şairin adının da geçtiği tegazzül
I. Grup II. Grup
I. Yek-avaz Kaside
II. Ziyade Mesnevi
III. Tapşırma Müstezat
IV. Başlık Gazel
V. Fahriye
Yukarıda I. grupta verilen kavramlardan hangisi, II. gruptaki nazım şekillerinden biriyle ilişkilendirilemez?
A)I . B) II . C ) III. D) IV. E) V.
28. I. Dil gamla dahi dest ü giribandan usanmaz
Bir yar içün ağyar ile gavgadan usandık
II. Nabi ile ol afeti n ahvalini naklet
Efsane-i mecnun ile Leyla'dan usandık
III. Bir devlet içün çerha temennadan usandık
Bir vasl içün ağ yara müdaradan usandık
Yukarıda, Nabi'ye bir gazelin üç beyti sırası değiştirilerek
verilmiştir . Bu beyitlerin doğru sıralanışı nasıl olmalıdır?
A) I -III - II B) II -I -III C) II-IIII-I
D) III-II-I E) III-I-II
I .
Ferman-ı aşka can iledür inkiyadumuz
Hükm-i kazaya zerre kadar yok inadumuz
II .
Ruhsati'm eyledim senin de methin
AI yanaktan bir buse ver himmetin
Ahiri dünyaya değer gözlerin
Yüz bin sarraf gelse bilmez kıymetin
29.Yukarıdaki şiirlerle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
A) ilki gazelden, ikincisi koşmadan alınmıştır.
B) ilk şiir, ikinciye göre daha ağır ve sanatlıdır.
C) ikisi de alındığı şiirin ilk birimidir.
D) ikisinde benzer temalar ele alınmıştır.
E) ikisinde de redif ve uyak kullanılmıştır.
Sen akşamlar kadar büyülü sıcak
Rüyalarım kadar sade, güzeldin
Baş başa uzandık günlerce ıslak
Çimenlerinde yaz bahçelerinin
30.Bu dörtlükteki uyak türü, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cinaslı uyak B) Zengin uyak C) Yarım uyak
D) Tam uyak E) Redifli uyak
31. Aşağıdaki dizelerin hangisinde, “yarım uyak” vardır?
A) Aldım aşkın tüfeğin,
Vurdum birkaç karaca
Dünyada bir yâr sevdim,
Kaşı gözü karaca
B) Değişti günler, değişti devran
Ne olur uyan, haydi artık uyan
C) Şimdi yaşlı gözler bir pınar gibi
Yaslı gönüllere dünya dar gibi
D) Gökyüzünde turnam bölüktür bölük
Ayrılık elinden ciğerim delik
E) Düşmanın sitemi yürekler ezer
İnsan bu kahr ile canından bezer
32. Açma zülüflerin yâr yele karşı
Senin zülfün benim telim değil mi
Bülbül figan eder bir güle karşı
O yâr benim gülüm değil mi
Yukarıdaki dörtlükle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Redif kullanılmıştır.
B) Tam kafiye vardır.
C) Konusuna göre lirik şiire örnektir.
D) Kafiye örgüsü “çapraz kafiye”dir.
E) 11’li hece ölçüsü ile yazılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder