HIKÂYE İLE İLGİLİ TEMEL BİLGİLER
(9. SINIF DERS
KİTABINDAN)
Yaşanmış veya yaşanması mümkün olan olayların okuyucuya haz verecek şekilde anlatıldığı kısa edebî yazılara hikâye denir.
Hikâyelerde insan yaşamının bir bölümü, yer ve zaman kavramına bağlanarak ele alınır. Bir hikâyede olay ya da durum söz konusudur. Düşündürmekten çok, duygulandırmak ve heyecanlandırmanın esas olduğu bu türde, gerçek ya da düş ürünü bir olay kısa şekilde anlatılır. Olay eksenli bir yazı türü olan hikâyede temelde bir olay vardır ve olaylar genellikle yüzeyseldir, fazla ayrıntıya girilmez.
Hikâye;
kişiler, olay örgüsü, mekân, zaman, çatışma, konu, tema, anlatıcı ve bakış
açısı gibi unsurlardan oluşur. Belli bir konu
çevresinde var olan birden fazla olayın, sebep-sonuç ilişkisine bağlı bir
biçimde oluşturduğu organik bütüne olay örgüsü denir.
Olay örgüsü hikâyedeki olay, kişiler arasında cereyan eden ilişkiler ya da
kahramanın iç çatışmaları sonucu
ortaya çıkar. Öyküleyici metinlerde dramatik anlaşmazlık veya aykırılığa
çatışma denir. Eserin tamamında işlenen çatışma; insan ile insan, insan ile
toplum, insan ile kendisi, insan ile doğa vb. şeklinde kendini gösterir.
..........
Hikâyedeki olay veya durumları,
hikâye unsurlarından biri olan kişiler yaşar. Bu kişiler, öyküleyici metinlerin
şahıs kadrosunu oluşturur. Anlatmaya bağlı edebî metinlerde olayın merkezinde
bulunan ait olduğu toplumsal sınıfın/zümrenin özelliklerini üzerinde taşıyan
kişiye tip, toplumsal bir tabakayı değil
de sadece kendini temsil eden kişiye de karakter denir.
Hikâyelerde olayların başlaması,
gelişmesi ve son bulması belli bir zamanda ve mekânda geçer.
Zaman kavramı; dönem, mevsim, gün ya da an biçiminde ortaya çıkar. Okuduğunuz hikâyede zaman olarak kış mevsimi, sabahın erken saatleri, mekân olarak da sokağa vurgu yapılmıştır.
Olay
ve durum hikâyesi olarak iki başlık altında incelenebilir.
Olay Hikâyesi (Maupassant Tarzı Hikâye)
İlk örneklerini Fransız yazar Guy de
Maupassant (Gay dö Mopasan) verir. Olay örgüsü; kişi, zaman ve mekâna bağlıdır.
Olay hikâyeleri serim, düğüm ve çözüm bölümünden oluşur. Serim bölümünde olayın geçtiği yer, zaman ve olay kahramanları belli başlı nitelikleriyle betimlenir. Düğüm bölümünde neden-sonuç ilişkisine göre olay yoğunlaşır ve merak ögesi doruğa çıkar. Çözüm bölümünde gelişmeler sona erer, merak edilen sorular cevabını bulur. Gözlemin önemli olduğu bu hikâyelerde yazar önce gerilimi artırır, sonra çarpıcı bir sonla çözüm bölümünde olayları açıklığa kavuşturur.
Olay hikâyesinin Türk edebiyatındaki en önemli temsilcisi Ömer Seyfettin’dir. Refik Halit Karay, Reşat Nuri Güntekin, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Sabahattin Ali gibi yazarlar da bu türde eserler verir.
Durum Hikâyesi ( Çehov Tarzı Hikâye )
İlk örneklerini Rus yazar Anton
Çehov’un ( Anton Çehov ) verdiği bu öykülere Çehov tarzı da denir. Günlük
yaşamdan bir kesit, bir durum anlatılır. Serim, düğüm ve çözüm bölümleri
bulunmayan bu hikâyelerde zaman ve mekân belirsiz olabilir. Kahramanların
yaşamları, zaman ve mekân okuyucuya
sezdirilir.
Olay örgüsünden çok, tema üzerinde durulur. Belli bir zaman diliminde hayatın
doğallığı içinde insanların davranışları, birbirleriyle ilişkileri, bazı olay,
düşünce ve tasarılar karşısında gösterdikleri tepkiler ortaya konur. Bu türün
Türk edebiyatındaki en önemli temsilcileri Sait Faik Abasıyanık ve Memduh Şevket Esendal’dır.
Gözlemci bakış açısı: Bu bakış açısı, anlatıcı yönünden kahraman bakış açısıyla yapılan anlatıma benzer. Aralarındaki temel fark, gözlemci anlatıcının, olayların oluşması ve akışında belirleyici rolü olmayan biri olmasıdır. Gözlemci anlatıcı, etrafında olup bitenleri bir kamera gibi izler, tarafsız bir tutumla gözlemlerini okura aktarır. Gözlemci anlatıcı, ilahi anlatıcı gibi her şeyi bilmez.
HİKÂYE TANITIMI
Hikâye
tanıtımı yapılırken hikâyenin dış yapısı ve iç yapısı esas alınır.
I.Dış Yapı İncelemesi
1.Eserin
Adı
2.Yazarı
3.Basım
Yeri ve Tarihi
4.Kaçıncı
baskı olduğu
II.İç Yapı İncelemesi
A-Konu Yönünden
1.Eserde
hangi konu işlenmiştir?
2.Yazarın
konuya bakış açıları nedir?
3.Eserin
ana olayı nedir?
4.Yazar
nasıl bir ana düşünceye ulaşmaktadır?
5.Eserin
planı nasıldır?
B-Kahramanları Yönünden
1.Eserin
belli başlı kahramanları kimlerdir?
2.Bu
kahramanların ruhsal ve fiziksel özellikleri nelerdir?
3.Kahramanlar
arasındaki bağlantılar nelerdir?
4.Kahramanlar
hangi sosyal çevredendir? Yaşanan olaylarla sosyal çevre arasında ne gibi
ilişkiler vardır?
5.Yazar,
kahramanlarını seçerken nelere dikkat etmiştir?
6.Olaylar
karşısında kahramanların durumları nasıldır?
7.Kahramanların
isimleriyle kişilikleri arasında bir benzerlik var mıdır?
C-Yer ve Zaman Yönünden
1.Olay
nerede veya nerelerde geçmektedir? Buranın belli başlı özellikleri nelerdir?
2.Olay
ortaya konurken yer, nasıl ele alınmaktadır?
3.Kahramanların
sosyal ve kültürel yapılarıyla olayın geçtiği yer arasında bir uyum var mıdır?
4.Zaman,
belli bir düzenlilik içerisinde mi sunulmaktadır?
D-Dil ve Anlatım Yönünden
1.Eserin
dili anlaşılır nitelikte midir?
2.Yazar,
kelimeleri kullanırken seçici davranmış mıdır?
3.Yazar,
konuşmalarda ve anlatımlarda dili nasıl kullanmaktadır?
4.Anlatıcı
kimdir?
5.Hangi
bakış açısı kullanılmıştır?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder